A diéta és a cukorbetegség viszonya

Egészség

Egészség

A cukorbetegek élete bizony nem fenékig tejfel, hiszen számtalan olyan szabályt kell betartaniuk a mindennapjaik során, ami az átlagembereket egyáltalán nem érinti. Cukorbetegség esetén a megfelelő, gondosan szabályozott diéta létfontosságú, ám azt, hogy a szóban forgó étrend milyen elemekből tevődik össze, az határozza meg, hogy a betegség 1-es vagy 2-es típusa áll-e fenn, de az olyan tényezők, mint az életkor, a testsúly és a lehetséges társbetegségek is mérvadóak. Azoknak a személyeknek, akik a diabétesz 2-es típusával élik a mindennapjaikat, szénhidrát- és zsírmentes diétát javasolnak a szakemberek.

Az 1-es típussal küzdő cukorbetegeknek is kifejezetten tilos a gyorsan felszívódó szénhidrátok fogyasztása, viszont az ő esetükben a megfelelő fehérje- és zsír bevitel nem elhanyagolandó. A napi energia bevitel gyakorisága attól függ, kezelik-e a beteget inzulinnal vagy sem? Azok a személyek, akik nem állnak inzulinos kezelés alatt, a szénhidrát- és energia bevitelt napi három-öt étkezésre javasolt elosztani, míg az inzulinnal kezelteknek három-hat alkalomra szükséges ezt megtenni. A diéta összeállítása azonban nem gyerekjáték, és még akkor sem javasolt saját kezűleg összeírni az étrendet, ha úgy érezzük, van tapasztalatunk a témában.

Mi ilyenkor a teendő? Nos, a kezelőorvos mellett a dietetikust is érdemes felkeresni, aki villámgyorsan létrehozza azt a diétás útmutatót, ami azáltal, hogy személyre szabott, tökéletesen illik hozzánk, minden ízében megfelelő és biztonságos. De mi a helyzet a kávéval és a teával? Vajon, erről is le kell mondania annak, aki a cukorbetegségtől szenved? A válasz szerencsére az, hogy nem, hiszen az említett két roppant hasznos és finom ital nincs hatással a vércukorszintre- persze csak abban az esetben, ha nem „fűszerezzük” azokat meg cukorral. Kicsit más a helyzet az alkoholos italok fogyasztásával.

Ha már nyúlna is szomorúan a telefonjához, hogy lemondja a hétvégi partit a haverokkal, álljon meg egy pillanatra, jó hírünk van! Természetesen nem kell feltétlenül lemondani az alkoholról, csak azokról a nedűkről, amelyek magas cukortartalommal operálnak, mint például a likőrök vagy a koktélok. A sör, a bor és a pálinka szerencsére nincs a tiltólistán. Most, hogy már tudjuk, mit ihatunk, a kérdés már csak az, hogy mikor. A szakemberek javaslatát megfogadva az alkoholfogyasztást érdemes az étkezésekhez kötni, ha nem akarunk rosszat tenni a szervezetünknek. Azonban ez esetben is, mint az alkoholhoz köthető egyéb helyzetekben általában, jelen esetben is a mértékletesség a mérvadó.

Print Friendly, PDF & Email

Hasonló bejegyzések

A weboldal használatának folytatásával Ön elfogadja a cookie-k használatát További információk

A cookie beállítások ezen a weboldalon "cookie-k engedélyezve" beállításon vannak, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújthassuk Önnek. Ha Ön folytatja ennek a weboldalnak a használatát anélkül, hogy megváltoztatná a cookie beállításokat, vagy az alábbi "Elfogadom" gombra kattint, akkor Ön hozzájárul a fentiekhez.

Bezárás